Prowadzenie własnej działalności gospodarczej niejednokrotnie wiąże się z koniecznością wyposażenia biura, salonu, sklepu czy magazynu. Zakup mebli – po odpowiedniej argumentacji – można odliczyć od kosztów uzyskania przychodu. W efekcie przedsiębiorca może pomniejszyć podstawę podatku dochodowego lub odliczyć podatek VAT. Sprawdzamy, w jaki sposób to działa!
Zakup mebli biurowych a koszt prowadzenia firmy
Meble – zaraz obok urządzeń biurowych – stanowią podstawowe wyposażenie firmy. Trudno prowadzić działalność bez biurka, krzeseł czy regałów do przechowywania dokumentacji i niezbędnych sprzętów. Warto zaznaczyć, że fiskus nie stworzył wykazu mebli, jakie można wliczyć w koszty przedsiębiorstwa.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają dwie sytuacje, w jakich zakup można odliczyć od kosztów uzyskania przychodu. Po pierwsze – zakup musi być związany z osiągnięciem przychodu. Po drugie – nabyty mebel musi służyć do utrzymania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Co to oznacza w praktyce? Na firmę możesz zakupić również fotele, sofy, kanapy, stoły itd. Pamiętaj jednak, że niektóre zakupy będą wymagały indywidualnej interpretacji. Jeśli szukasz więcej informacji, koniecznie zapoznaj się z opinią eksperta Salonów Agata na magazynprzedsiebiorcy.pl.
Wydatki na wystrój biura a koszty uzyskania przychodu
Odpowiedni wystrój pomieszczeń stwarza miłą atmosferę pracy, a to wpływa na zadowolenie i efektywność pracowników. Z drugiej strony ładne wnętrza robią pozytywne wrażenie na kontrahentach. To wszystko może mieć wpływ na osiągane przychody. Mówimy tutaj oczywiście o wpływie pośrednim.
Zakup kwiatów (zarówno ciętych, jak i doniczkowych), dywanów, zasłon czy obrazów uchodzi obecnie za standard i z reguły nie jest kwestionowane przez urzędników. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w domu, podatnik musi udowodnić, że dekoracje nie służą celom prywatnym. Niektóre sytuacje mogą być rozpatrywane indywidualnie, więc w razie wątpliwości należy zasięgnąć porady księgowego.
Polskie przepisy podatkowe – zgodności zakupu z działalnością firmy
Często zakup elementów dekoracyjnych jest połączony z nabyciem mebli i w wielu przypadkach może zostać odliczony od kosztów uzyskania przychodu. Tak samo, jak ma to miejsce w przypadku mebli, warunkiem jest racjonalne i ekonomiczne uargumentowanie przydatności oraz znaczenia konkretnych przedmiotów. Pamiętaj, że urząd skarbowy ma prawo dokonać kontroli i sprawdzić celowość wydatków. Ważne, aby zachować wszystkie faktury, rachunki oraz umowy.