W obecnym czasie jedną z bardziej rozwijających się gałęzi na rynku sprzedaży są sklepy internetowe. Nie ma wątpliwości, że ta forma nie powiedziała jeszcze ostatniego zdania i należy się spodziewać, że z roku na rok coraz częściej będziemy kupować w e-sklepach. Musimy sobie jednak zdawać sprawę, że w tym obszarze działa wiele pomniejszych podmiotów, których obecność jest wręcz wymagana. Zajmują się oni między innymi takimi czynnościami, jak pakowanie towaru i wysyłka. Czy dzieje się to wszystko w jednym miejscu? To zależy.
Jest takie słowo anglojęzyczne, które określa ten zbiór czynności i jest to – fulfillment. Za tym pojęciem kryje się przyjęcie zamówienia, które zostało złożone w e-sklepie, skompletowanie produktów, pakowanie towaru oraz wysyłka. Do tego trzeba dodać jeszcze ewentualne obsługę zwrotu towarów oraz kontakt z klientem. Osoba kupująca oczywiście nie jest zainteresowana jak ten proces przebiega. Warto jednak wiedzieć, że wysyłką i wszystkim, co jest z tym związane, może zajmować się sam sprzedający lub zewnętrzny operator.
Pakowanie towaru i wysyłka
W tej branży – zewnętrzny operator odgrywa z roku na rok coraz większe znaczenie. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się prosta. Ponieważ z jednej strony sprzedający oddaje na zewnątrz część swoich zobowiązań, żeby zoptymalizować koszty. Z drugiej strony dla kogoś, kto zajmuje się częścią obsługi sklepu internetowego jest to zadanie, które wykonuje wręcz mechanicznie, ma w tym doświadczenie, potrafi reagować na sytuacje sporne lub konfliktowe, reaguje na zmiany na rynku kurierskim. Pakowanie towaru i przygotowanie go do wysyłki to dla niego chleb codzienny.
Zewnętrzny operator
Oczywiście, żeby na rynku pojawił się zewnętrzny operator, musi mieć o wiele więcej zleceń z różnych e-sklepów. Tylko w ten sposób będzie w stanie zapewnić sprzedającemu atrakcyjną cenę magazynowania towaru oraz wysyłki. To właśnie ten mechanizm pozwala sprzedającym zoptymalizować koszty. Ponieważ przechowywanie towaru będzie związane tylko i wyłącznie z konkretnym asortymentem, a wszystko, co jest potrzebne do wysyłki będzie wykorzystywane wobec innych partnerów biznesowych.
Nieco inne prawa sprzedaży internetowej
Można by powiedzieć, że e-sklepy i zewnętrzni operatorzy są jak bliźniacy. Świetnie się uzupełniają i każdy w swojej działalności biznesowej wychodzi na swoje. Jest zadowolony. Tym bardziej, że sprzedaż w Internecie rządzi się nieco innymi prawami niż sprzedaż tradycyjna. Ma swoje sezonowe zainteresowanie i chwile, kiedy klienci zmieniają zainteresowania. Dla sklepów internetowych posiadanie takiego partnera pozwala skupić się na sprzedaży i reagować na zmiany na rynku. Z kolei zewnętrzny operator posiadając wielu klientów, nie może narzekać na przestoje lub straty.